Dopravní nehody si své oběti nevybírají a mohou změnit život celé rodiny během několika sekund. Krajní situací, ke které ovšem také může dojít, je, že viník navíc z místa činu ujede. Jaké jsou možnosti pro odškodnění v takových případech, případně pak v situacích, kdy vůz viníka není ze zákona pojištěný? Následky vážných dopravních nehod s sebou nenesou jenom velké emocionální ztráty, znamenají i následné řešení finančního aspektu.
Nehoda, která zasáhla celou rodinu, se stala během několika vteřin. Řidič pod vlivem alkoholu srazil chodce. Přestože měl uložený zákaz řízení a jeho vozidlo nebylo pojištěné, rozhodl se usednout za volant. Po nehodě neposkytl první pomoc a z místa činu ujel. Pro pozůstalé po oběti této tragické nehody začal náročný boj za spravedlnost. Nejenže se museli vypořádat s bolestí ze ztráty blízkého, ale také se objevily otázky týkající se odškodnění. Mnozí jim říkali, že když viník nehody není pojištěný a navíc zmizel z místa činu, nebudou mít šanci na náhradu škody. To by pro rodinu znamenalo nejen emocionální, ale i velkou finanční ztrátu.
Naši právníci z advokátní kanceláře Spring Walk, kteří stáli za pozůstalými, ovšem věděli, že klienti právo na odpovídající odškodnění za nemajetkovou újmu mají. Díky jejich úsilí se podařilo vymoci několika milionové odškodné, které pomohlo zmírnit alespoň finanční dopad této tragédie.
Může se stát, že viník nehody není pojištěn nebo se nepodaří jej vůbec nalézt, ale to automaticky neznamená, že pozůstalí nebo poškození nemají nárok na kompenzaci. Jedná se o velmi specifické případy a lidé často nevědí, že v těchto případech existuje garanční fond spravovaný Českou kanceláří pojistitelů(ČKP).
Pokud je vozidlo pojištěno, mají řidiči doklad o existenci pojištění odpovědnosti za újmu vzniklou provozem vozidla, tzv. zelenou kartu. Od 1. října 2024 již nebude povinné mít tento dokument fyzicky u sebe, a to v rámci ČR. Nicméně pro cesty do zahraničí bude stále nutné mít zelenou kartu k dispozici, do konce roku 2024 v listinné podobě. Od roku 2025 postačí elektronická verze. Pokud ovšem vozidlo pojištěno není, má provozovatel vozidla povinnost hradit příspěvek do garančního fondu dle sazebníku stanoveného vyhláškou. Tento fond je pak využíván nejen v případě nepojištěných vozidel, ale i tehdy, pokud viník nehody ujede a není možné ho vypátrat.
Odškodnění dopravních nehod upravuje zejména občanský zákoník a zahrnuje řadu oblastí kupříkladu náhradu za bolest (bolestné) nebo ztrátu na výdělku a ztížení společenského uplatnění. Základem pro výpočet konkrétního odškodnění bolestného a ztížení společenského uplatnění je postup daný Metodikou k náhradě nemajetkové újmy na zdraví, jejímž autorem je Nejvyšší soud, který jejím vydáním reagoval na účinnost nového občanského zákoníku od 1. 1. 2014.
Při odškodňování po dopravní nehodě se konkrétní nárok vždy posuzuje individuálně, např. dle rozsahu zranění, průběhu léčby, osobního a zdravotního stavu poškozeného před a po nehodě a dalších okolností případu, dle metodiky, která je používaná hlavně pro dopravní nehody. Metodika odvozuje hodnotu bodu od jednoho procenta hrubé měsíční nominální mzdy za rok předcházející roku vzniku nároku, Odškodnění se pak vyplácí z povinného ručení viníka nehody, pokud se nejedná o specifický případ, jako byl případ našich poškozených. Ale ani tehdy nemusí být situace beznadějná.
Mgr. Jiří Alfery, vedoucí advokát týmu EBOLESTNE.CZ
---
Máte nárok na odškodnění po autonehodě nebo pracovním úrazu? Připravili jsme pro vás jednoduchý a rychlý online nástroj, kterým si můžete svůj nárok na odškodnění beplatně ověřit. Za pár minut, bez čekání na posouzení případu nebo vstupní právní konzultaci.